WEER terug in Hanoi.

Alles op de brommerGisterenochtend uit bed gesprint, koffertjes dichtgesmeten en als de wiedeweerga(gebruikt iemand dat woord nog?) naar de lobby. Ontbijten en afrekenen.
Geduldig wachten we op ons vervoer naar Halong Bay. Chauffeur Hai is samen met Ja -ik verzin dit echt niet- en we zitten in een zeer luxe 6-persoons bus. Aircootje erbij en gaan met die banaan. Na ruim een uur wordt er gestopt voor een plas en een peuk ( dat laatste hebben we aan onze neus voorbij laten gaan) en daar kunnen allerlei spullen gekocht worden. In deze werkplaats wordt alles gemaakt door mensen met een beperking dus steun je ook nog een goed doel.
Voort jaagt de bus. JA, zijn we inmiddels kwijtgeraakt. Volgens de leidinggevende is die al voor we Hanoi uitreden uitgestapt maar dat heb ik allemaal niet meer meegekregen.
Ik was druk bezig mijn organen binnen te houden want dit is echt de SLECHTSTE weg OOIT!! Wat een drama. Ook weer het eeuwige getoeter en ik zou graag bij een aantal van die toeteraars het toetertje naar binnen schuiven op een plaats waar de zon niet schijnt maar waar het waarschijnlijk ook niet koel is. Corry
Enniwee, aangekomen bij het kantoortje van Signature Cruise Lines worden we ontvangen en blijkt dat we al snel aan boord kunnen. De zwemvesten moeten aan, nee helemaal niet warm hoor, en met een bootje worden we naar het schip gevaren. Als we allemaal aan boord zijn vertrekt het schip naar een gedeelte van Halong Bay waar we ook voor anker gaan om de nacht door te brengen. Het schip heeft 12 kajuiten en we krijgen een familiekamer. Grote ruimte met een badkamer waar een jacuzzi inzit. HIerna gaan we lunchen. Erg goed eten en daarna allemaal weer in een bootje om een reisje te maken langs de “floating village”. Mensen die in huisjes wonen op het water. Geen stromend water, geen electra en dus ook geen WiFi. Je kunt het je bijna niet voorstellen. Het is er rustig en we bezoeken ook nog een parel boerderij. Hier kweken ze parels en maken er ook nog sieraden van. We hebben maar niets gekocht. Signature cruises
We gaan weer terug naar het schip en na wat rust, gaan we weer avondeten. Alles is bijzonder goed verzorgd maar we maken het niet laat.
Wijbe wil de zonsopgang fotograferen en voor ik ga slapen wens ik hem veeeeeel succes.
Slapen is wat rommelig omdat volgens mij de airco niet helemaal lekker werkt en ik word dan ook wakker met een hoofd als een bietje. Wijbe komt weer terug van het fotograferen en gaat ook nog even slapen. Er wordt een klein ontbijt geserveerd want ze gaan ook nog naar een grot, waarna een brunch gegeten gaat worden. Wijbe gaat de grot bezoeken en komt terug als een verzopen kat. Het is waanzinnig heet. We ruimen de koffertjes weer in en zetten ze in de gang en gaan dus brunchen. Ook dit is weer uitstekend verzorgd en dan hijsen we weer in onze elegante zwemvestjes voor het boottochtje terug naar de wal. Kamer A1
In het kantoortje wachten we op onze bus voor de terugreis naar Hanoi. We zitten lekker achterin en als we niet met onze koppies tegen het dak slaan, dommelen we weg. Weer een stop bij een werkplaats maar deze mensen zijn niet gehandicapt. We worden door de chauffeur afgezet bij het hotel La Siƫsta in Hanoi. Het staat in een smalle hele drukke straat maar het hotel is TOP. We krijgen lekker een welkomstdrankje en fruit en koele doekjes en als we op de kamer komen ga ik eerst eens lekker douchen. Douchen in een Jacuzzi is niet echt je van het en hier hebben we een heerlijke regendouche.
We besluiten de hitte te trotseren en gaan voor een wandeling. We worden echt constant lastig gevallen door mensen die iets willen verkopen of in hun fietskarretjes willen sleuren en ik word alleen al doodmoe van het “no thank you” te zeggen. Hier heb ik echt geen zin in.
Terwijl we wandelen komen we opeens een theater tegen waar we de waterpuppet show kunnen zien. We kopen kaartjes bij de zeer onvriendelijke kassajuffrouw die ook nog eens zo is afgeleid door haar telefoon dat ze me 2x wil laten betalen (als ik zo mijn werk deed zat ik nu postzegels te plakken in een afgesloten ruimte) en omdat we toch nog zo’n show wilden zien hebben we maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt. Natuurlijk snapten we er gen hout van maar het was leuk om te zien en het werd knap gedaan. Hele familie op de scooter
We vinden een restaurant om wat te eten maar heel veel trek hebben we niet. Wel drinken we als tempeliers. We moeten die nieren aan de gang houden.
In het hotel drinken we nog een cocktail. Lekker koel aan de bar.
Vrijdag kregen we het nieuws dat Gaye en Jeff besloten hebben te trouwen. Helemaal geweldig natuurlijk en ook spannend.
Nu kijken we BBC World nieuws over een 1-cellige die 50 mensen in een nachtclub heeft doodgeschoten in de VS en in Frankrijk heeft een IS-held een moeder en vader van een 3-jarig kindje doodgeschoten omdat ze agent zijn.
Je blijft je verbazen over wat mensen elkaar aan kunnen en willen doen.
Wat we morgen gaan doen weet ik nog niet. Misschien wel de hele dag in de Starbucks zitten omdat het lekker koel is.